Men ändå så är det bara Oktober än så länge...

Var på Donken och åt middag med flickorna igår, Kaylie var i lekhörnan och hoppade av sig när en kvinna kommer fram för att kommentera Alicia. Hon sa att Alicia var det sötaste barnet hon någonsin sett, att hon såg ut som en docka, frågade om hennes pappa hade utländskt påbrå och om folk kom fram och sa sånt hela tiden... Säger ju att jag har de sötaste barnen i hela världen! ;-D

I helgen har min mamma och hennes kille Kurt (vad konstigt det låter, han betyder ju mkt mer för mig än så men det är enklast att förklara så) varit här och hjälpt oss fixa vardagsrummet. På fredag kommer sofforna å det kommer bli sååå snyggt.
Längtar till advent så jag kan få pynta med adventsstjärnor och sånt, FREDAGSMYS HELA VECKAN LIKSOM!!

Apropå julpynt så ringde Lillasyster surstrumpa igår och berättade att de kommer fira julafton med oss, vad glad jag blir. Det kommer bli rätt trångt runt matbordet men det får vi helt enkelt lösa på nått sätt. Om någon inte redan känner till det så har mamma och Kurt beslutat sig för att fira jul i karibien i år och lämna sina barn och barnbarn åt sitt öde. =)
Så vi kommer fira vår första jul hemma hos oss, med egna traditioner och Johannagjord julmat. Snacka om press, i dagsläget blir vi nio personer som ska fira Det ska vara mycket människor när men firar jul.
Måste börja planera julmaten och godiset. Det ska bakas och pysslas tills barnen kräks på julen! Hoppas varje dag att det ska komma nån och sälja jultidningar, allt ska göras för att skapa egna traditioner. Lussekatter ska vi nog bara hos farmor (så gjorde vi i alla fall sist), pepparkakor, knäck, ischoklad och kanske några andra julgodisar. Måste köpa papper till smällkarameller och färg för att måla kottarna som vi plockade igår. Ett glöggsett med minst nio koppar måste också inhandlas. Dessutom måste jag tvinga av mamma massa recept ex på färskost och saffranskaka, rörosten vet jag inte om någon kommer sakna ifall jag struntar i den, får ringa runt och göra en gallupunderökning. Anita ansvarar för Janssons frestelse, den var så himla god förra året så där tänker jag inte ens försöka. Lämnar med glädje över det ansvaret till min svärmor. Kan tänkas att hon får ta lite mer av julmaten också... vi får se.
Följande har jag kommit fram till att man måste ha på ett julbord:
-SKINKA!! Självklart, behöver nästan inte skriva det för så självklart är det!
-Köttbullar och prinskorv.
-Sill av lite olika sorter.
-Gravad lax med tillhörande sås.
-Färskost (annars kommer ju lillebror strejka)
-Saffranskaka
-Potatis
-Jansson
-Svampomelett
-Bröd, smör, ost, leverpastej och senap (till skinkan)
Har jag missat något?
Sen måste det ju även finnas Julmust, glögg, nötter, julgodis, Aladin eller Paradis choklad, Apelsiner och sällskapsspel. Detta är det som är viktigt för mig, insåg precis att jag "glömt" alkoholen, öl och nubbe ingår väl i julbordet också men eftersom jag har ett smått skadat förhållningssätt till alkohol skulle det inte göra mig ett dugg om vi inte hade nått sånt alls. Tycker att alkohol är rätt äckligt, eller tycker att dess påverkan på människor är rätt äcklig kanske jag ska säga istället. Men jag vet att många andra skulle sakna nubben till sillen så vi får nog se till att den finns med ändå.  
Efterlyser dock en tomte. Är det nån som befinner sig i stockholmstrakten och har en halvtimme över runt kl 17.30-18.30 och kan tänka sig att komma till Östberga och leka tomte så får du gärna kontakta mig. I annat fall får ju morbror Crille gå till kiosken och köpa tidningen (eller läsk är kanske mer trovärdigt) svårare än så är det ju inte, men det vore ju roligare med en "riktig" tomte...

Nä nu ska jag Googla recept på julmat och godis så vi får höras en annan gång.
PÖSS!


Kommentarer
Postat av: Moster

Klarar mig helt klart utan nubbe, men pappa vill nog ha en och han vill ju gärna ha sällskap då också. Julmust är NÄSTAN viktigare än julskinka.. Eller, musten är nog viktigast faktiskt =)

Klarar du av att göra rörost så tycker ju faktiskt jag att det är sjukt gott...!!

Missat nåt.. Prickig korv brukar iaf pappa ha, rödbetssallad också..

Nu längtar jag till jul!! =)

2008-10-28 @ 19:31:51
URL: http://thejessa.blogg.se/
Postat av: Moster

Jag kan ju faktiskt hjälpa till ocb bidra med nåt jag också. Säg vad bara!!

2008-10-28 @ 21:36:50
URL: http://thejessa.blogg.se/
Postat av: Tjockis

Shit känns som om du kommer fixa julen bättre n mig i år =P

2008-11-08 @ 23:48:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0